Zaterdag 9 november

9 november 2013 - Buenos Aires, Argentinië

flandria 1imageRecoleta 3Recoleta 2BoomRecoleta 1MarktVandaag onze hop-on-hop-off-rit verdergezet. Eerlijk gezegd niet echt een aanrader, misschien wel praktisch om een groot gedeelte van deze uitgestrekte stad te zien, maar reken toch op een 4 uur op de bus, de koptelefoontjes werken in de meeste gevallen niet of nauwelijks en de bestuurders/medebestuurder zijn niet echt vriendelijk.

Onze eindstop was Recoleta. Een prachtige buurt in Franse stijl. Op het middenplein staat een reusachtige rubberboom waar menig artist graag vertoeft in de schaduw. Gezellige restaurantjes en kleurrijke marktkraampjes fleuren het geheel nog meer op. Een beetje geschiedenis: Recoleta werd gesticht eind 19de eeuw. Na het uitbreken van de gele koorts vluchtte de bourgeoisie naar deze buurt. De eerste bewoners -naar wie de wijk is genoemd- waren de fransiscanen van de Recoletaorde. Hun Basílica del Pilar is vooral bekend voor de aanpalende begraafplaats. Hier liggen alle prominenten begraven waaronder Evita Perón. Het is werkelijk een prachtige begraafplaats die doet denken aan Père Lachaise, waar je enkele uren kan rondhangen. Het kostenplaatje voor een grafkelder bedraagt vaak zo'n 150.000$. Sommige kelders worden decennia piekfijn onderhouden, maar andere, verwaarloosde kelders staan te koop.

Dimitri keek al even uit naar een échte (Argentijnse) voetbalmatch. Deze namiddag zagen we Club Atletico Atlanta versus Club Deportivo Flandria. Vergelijk het met onze derde klasse. Je kan allicht raden voor welke club we supporterden. Flandria, de club uit Jauregui, zo'n 80 kilometer buiten Buenos Aires, gesticht door de Vlaming en textielmagnaat Jules 'Julio' Steverlynck en spelend in geelzwart én met Vlaamse Leeuw op de borstkast. Supporteren is veel gezegd, want toen we tickets vroegen voor het bezoekersvak van Flandria, bleek dat er vandaag geen bezoekers toegelaten waren. We werden meteen gefilmd door de lokale voetbalcel van de policia federal... Dan maar de truc 'wij zijn van de Belgische pers en dit is mijn fotografe' bovengehaald. Twee 'prensa' armbandjes aan en hup gratis binnen. Ze kijken niet zo nauw. Wel onze Vlaamse leeuwenvlag en geelzwart shirt wijselijk in de rugzak gehouden. Flandria moest helaas het onderspit delven. Na een -volgens Dimi 'zeer onterechte'- penalty kwamen de tegengoalen. Het eindresultaat werd 3-0. Niet getreurd, we verdronken ons 'verdriet' op een wijnproeverij in onze thuiswijk Palermo.