Oud en Nieuw

2 januari 2017 - Córdoba, Argentinië

Generale repetitieCerveceriaCafayateñaPassing byKerststukMaria y JoséPiattelliSecret windowWijngaardTorrontésEl EstecoTorrontés wijnstokWijndomein

Oud en Nieuw vieren we in het wijnstadje Cafayate. Na de vele mooie uitstappen doen we het een paar dagen rustiger aan. Argentijns oudejaar verschilt niet veel met het onze. Lekker eten, een bubbeltje om middernacht, vuurwerk en dansmuziek, we misten toch een beetje onze vrienden, maar gelukkig bestaat er facetime en konden we virtueel de kussen uitdelen.

Op nieuwjaarsdag bezoeken we in de namiddag Cafayate, ons hotel ligt net buiten het stadje op een groot wijndomein. Amper mensen op straat, café's noch restaurantjes open op een heladeria na. We besluiten dan maar om een ambachtelijk ijsje te nemen (Walter, het was echt lekker :)).

Aan de kerk van Cafayate zien we wat beweging en besluiten om een kijkje te nemen. Lokale scoutskindjes zijn hun generale repetitie aan het houden voor een Kerstluisterspel dat die avond voor de kerk plaatsvindt. De leidster nodigt ons enthousiast uit in Spaans-Engels om te komen kijken.

In de vooravond begint het stadje langzaam te ontwaken. Kraampjes worden opgesteld met snuisterijen, mensen zetten zich in het park om te luisteren naar een groepje jonge muzikanten, de lucht vult zich met suikerspingeur. De lokale cervezeria artesanal heeft haar deuren geopend en we maken kennis met het Cafayateña biertje. Het blondje van het vat smaakt! Donker en amber niet voorradig, dat is eerder iets voor de winter blijkbaar.

We zetten ons op de eerste rij om het optreden van de scoutskinderen te zien. De kinderen zijn traditioneel gekleed en zetten hun beste beentje voor.  Donder en bliksem kondigen de geboorte van kindje Jezus aan. De pop die 'moeder Maria' draagt, wordt al gauw vervangen door een echte (en huilende) baby die een vader vanuit het publiek aanreikt. Een aandoenlijk kijkstuk, met licht en kleurspektakel, voor enkele tientallen moedigen voor het kerkportaal die de plots gutsende regen blijven trotseren.

Een bezoek aan één van de vele bogeda's in of rond Cafayate mag uiteraard niet ontbreken. De streek is goed voor 3 à 4 procent van de Argentijnse wijnproductie. Ik reserveerde een rondleiding bij het Piattelli wijnhuis. Het domein wordt gerund door een Amerikaanse-familie-met-Italiaanse-naam die reeds 20 jaar ervaring opdeed in de streek rond Mendoza, de meest gekende Argentijnse wijnstreek. Hier is het een jong bijhuis dat sinds 2013 zijn deuren opende. Cafayate ligt op een hoogte van minimum 1600 meter boven zeespiegel, de grondstoffen en mineralen zijn dus totaal anders dan wijngaarden op lagergelegen gebieden. Dat maakt dat de wijn sowieso al wat geconcentreerder zal smaken ('zwaarder') en dat het alcoholpercentage gemiddeld een tikje hoger ligt. Ook de druivenpluk begint hier reeds eind januari in plaats van maart/april (seizoenen zijn hier omgekeerd dus vergelijk het met juli i.p.v. september/oktober).

We wandelen even door de wijngaard, bezichtigen de productieruimte waar de geur van het most ons tegemoet komt, nemen even een kijkje in de wijnkelder om te eindigen met de proeverij. Onze eerste degustatie is een witte Torrontés. Deze druivensoort was de reden voor Piattelli om zich ook hier te vestigen. De druif gedijt hier zeer goed en levert Cafayates meest bekende witte wijn - fruitig in de neus, toetsen van peer, perzik en citrus, maar heerlijk droog en wat ziltig in de mond. We krijgen ook nog twee verschillende Malbecs; een van Mendoza (het wijngoed van Piattelli Mendoza ligt op 900 meter boven zeespiegel) en een van Cafayate. Perfect om het verschil te proeven wat bodem en hoogte doen met de druif. De Malbec van Mendoza is veel fruitiger en lichter bij afdronk, ook de kleur gaat meer naar frambozenrood, de Malbec van Cafayate is veel aardser en kruidiger bij afdronk en gaat meer naar het paarse toe, de kleur van een braambes.

Hotelwaarts besluiten we toch nog een andere bodega te bezoeken, 'El Esteco,' een traditioneel huis, opgericht in 1892. Meteen een andere sfeer dan het meer gepolijste en commerciële Piattelli en dus zeker ook het bezoek waard. Hier zien we ook goed het verschil tussen de Torrontèsdruif, die ònder het bladerdak van de (hier 80-jarige) ranken hangen, beschermd tegen al te veel zon, en andere (blauwe) druivensoorten.

De fermentatie gebeurt hier in grote houten vaten, in inox vaten, in betonnen kuipen en sinds vorig jaar ook in cementen 'eieren'. Hier nieuw, wij hebben het tien jaar geleden al gezien bij Pontet Canet. Maar het blijft spannend voor deze wijnmaker.

De twee wijnhuizen moeten niet onder doen voor hun grote broers in Mendoza. Twee voortreffelijke proeverijen en onbedoeld een goede combinatie om een overzicht te krijgen van de werking van een nieuw en oud wijnhuis.

1. Bart:
    5 januari 2017
    Even lees-schade ingehaald! Geweldig, neem wat cactussen mee he. En wijn...
    Nog in de buurt vd Dakar trouwens?
    X
  2. Walter Maes:
    6 januari 2017
    Ellen, lekkere ijsjes. Doet me niks pffff. ;-) Maar Nicole zal wel genieten van de lovende beschrijving van de heerlijke wijnen. Laat het alvast smaken. IJsjes pffff. ;-)
  3. Reinhilde:
    6 januari 2017
    ijsje, blondje van het vat, frambozenrode wijn... mmm heerlijk :-)
  4. Vava:
    6 januari 2017
    Een oenologische trip. Dank.
    Dank ook voor de mooie verjaardagskaart. Langs deze weg ook ne prettige, zonnige , verjaardag aan Danny.
  5. Mimi:
    6 januari 2017
    Hey Bartje , je loopt voor , Dakar moet nog komen. ;-)
    Jullie doen ons goesting krijgen naar een lekkere fles Argentijnse wijn, misschien hier op Tenerife te vinden bij de Macro
  6. Mimi:
    8 januari 2017
    @ Charlie , voor jou ook een heel fijne verjaardag !! Danny zijn kaart is nog onderweg, 6 januari (Los Reyes Magos ) is hier een feestdag, dus ... geen post , het zal voor morgen zijn ;-)
  7. PATRICK HOEGAERTS:
    17 januari 2017
    ai dees is mijn streek denk ;-)