Op Argentijnse bodem

7 november 2013 - Buenos Aires, Argentinië

imageNa een paar films en verder een slapeloze nacht op vlucht AZ680 goed aangekomen in Buenos Aires (13 uur vlucht i.p.v. de voorziene 14). Ons hotel 'Palermo' ligt -niet toevallig- in de wijk Palermo, vooral gekend voor haar boetieks, boekenwinkeltjes, restaurantjes - vinotheken en cervecerias, helemaal ons ding natuurlijk. Vandaag al een paar Argentijnse geneugten mogen proeven: een wafel met dulce de leche en een empanada con carne (yum). Een kleine tip: wanneer het pijpestelen regent, is het niet aan te raden om te hop-on-en-offen.... De Argentijnse novemberregendag kan je blijkbaar vergelijken met onze aprilse grillen. Maar we lieten het niet aan ons hart komen en trotseerden de wind en vlagen in onze KW's. Al een geluk dat Dimitri die meenam!

Buenos Aires is een stad met vele gezichten. Alle gidsen beschrijven de 'Europese' sfeer van de stad. Hou het voorlopig maar op 'Zuid-Europese' sfeer. Zoals Spanje, maar een beetje meer aftands. Oude koloniale gebouwen en oudherenhuizen staan te verkommeren. La Boca, de wijk waar de Boca Juniors hun thuiswedstrijden afwerken, is bijvoorbeeld een arme wijk. Bovenverdiepingen van cafeetjes en souvenirwinkeltjes verkrotten volledig. Duiven vliegen in en uit. In het zuiden van de stad, tussen de internationale luchthaven Ezeize en de centrumwijken, steken jongeren bij wijze van protest momenteel vuilcontainers op straat in brand. Palermo, Recoleta en San Telmo zijn dan weer betere wijken, maar ook hier heeft de tijd wat stilgestaan. Meer dan eens ontbreekt een goed voetpad. Een ander verhaal is Puerto Madero aan de monding van de Rio Plata: de oude pakhuizen rond de dokken van dit oude havengebied (vergelijk het maar met 't Eilandje) zijn mooi gerestaureerd. Daarachter rijst ultramoderne hoogbouw, met veel gated communities, een fenomeen ook in de rest van de stad. Blufferig wordt hier uitgepakt met een nieuw 'World Trade Center'.

Blauw op straat is in BA geen loze belofte. Om de haverklap rijden er politiewagens langs, steeds met hun flikkerlichten op. Ook privé bewakingsdiensten doen hier gouden zaken met de bewaking van scholen, appartementen en winkels. Geen onveiligheidsgevoel dus!

Tot schrijfs! E en D

1. Bart:
    8 november 2013
    Hier schijnt 't zonneke...
  2. Papa:
    8 november 2013
    Leuk, al zoveel te vertellen na een dag, keep warm, paps
  3. Annelies:
    8 november 2013
    Blij te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen. :-) Al benieuwd naar het volgende reisverhaal.
  4. Patrick hoegaerts:
    8 november 2013
    hey leuk om jullie te kunnen volgen en blij dat jullie goed zijn aangekomen. En nu genieten en ontdekken van alles wat je kan doen en zien xxx
  5. Walter Maes:
    8 november 2013
    Het culinaire gedeelte is al aan bod gekomen lezen we, dat is gewoonlijk ook het belangrijkste hé. Geen lekker eten, geen geslaagde reis. Nu 13.30.u schijnt het zonneke hier nog eens dus net voor het weekeinde ook wat vakantiestemming hier.
  6. Katy:
    Ondertussen is het hier ook hard aan 't regenen :-(
  7. Frauke en Marleen:
    hoe is het daar ?
    ik heb een mooie foto voor jou
    ik heb een goede toets gemaakt
    dikke kus van frauke
  8. Monika:
    8 november 2013
    Okee. Ellen, ik kom af ! dan doen wij samen de boetiekjes en Dimitri en G kunnen naar de boekenwinkeltjes, daarna gaan we allen samen naar een wijnbar en restaurantje :-) Helaas.... tussen droom en daad.... Genieten jullie maar voor ons vieren ! Dikke kussen, Monika
  9. Walter Maes:
    9 november 2013
    @ Monica, dat had leuk geweest voor G zijn verjaardag deze activiteiten samen. We zijn helaas zijn kaartje vergeten. Dus langs deze weg felicitaties voor G.
  10. Gust van de frituur:
    9 november 2013
    Tzieter daar presies beter uit dan waardakik nortoe gon.
    We zitte nogal vaar vanien veur efkes over en tweer een bezuukske te brenge vriezek.
    Pakter daar dan mor iene oep mijn gezondhat en stuurt de rekening mor oep naading (azek oejt nog trug geraak uit de broesse )
    Besos

Gust