Fietstocht

11 november 2013 - Buenos Aires, Argentinië

TangoPlaza de MayoSan MartinToerist

Gisteren met de fiets door Buenos Aires, georganiseerd door bike tours met Engelstalige gids. Dit is een echte aanrader. De gids deed goed zijn best (in tegenstelling tot de hop-on-hop-off). Het parcours is geschikt voor alle leeftijden en je ziet de stad eens vanuit een ander oogpunt. Omdat we gereserveerd hadden op een zondagvoormiddag hadden we ook geen last van het (soms nogal gevaarlijke) verkeer.

We begonnen onze tocht bij het standbeeld van generaal San Martin. Deze ware volksheld heeft niet alleen een standbeeld en straat in de hoofdstad maar is zo roemrijk dat quasi iedere stad een 'calle de San Martin' heeft. Hij bevrijdde Argentinië van de Spanjaarden en trok door Zuid-Amerika om met een bescheiden leger van 5.000 man verschillende landen te bevrijden. Hij ligt begraven in de basiliek in de stad in een prachtig praalgraf bewaakt door wachtposten in paradeuniform.

Ons gezelschap (1Amerikaan -1 Canadees - 1 Nieuwzeelander -gids en wijzelf) zette zijn tocht verder. We zagen een monument voor de gesneuvelden van de oorlog in Las Malvinas (Falklands), strategisch tegenover een Engelse klokkentoren gelegen. We stopten in puerto Madero, fietsten verder naar de buurt La Boca waar je kan kuieren door de kleurrijke straatjes, genieten van tango en de geur van een lekkere Parilla (Argentijns BBQ) kan opsnuiven. La Boca is natuurlijk ook gekend voor de voetbalclub waar  (volgens de gids 'voetbalgod') Maradonna speelde (onze 'voetbalgod' Messi komt uit het provinciale gat Rosario).

Onze laatste stop was Casa Rosada; het regeringsgebouw waar presidente Kirchner haar werkplaats heeft. Zoals de naam al doet uitschijnen, is het gebouw ook rose. Casa Rosada ligt aan de Plaza de Mayo waar alle belangrijke Argentijnse gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Hier liepen jarenlang de Dwaze Moeders over het plein, nu uitgegroeid tot een heuse ngo. Wie er nog wel postvatten, zijn de '400 Locos', oorlogsveteranen van de Malvinas. Ze vragen gerechtigheid en erkenning. Den Engelsman was de agressor, want heeft ook operaties uitgevoerd en Argentijnse soldaten (17) gedood op het Argentijnse vasteland! Ook de kruiser 'Belgrano', waarop de meeste Argentijnse slachtoffers (meer dan 300) vielen, voer buiten de oorlogszone toen hij gekelderd werd door den Engelsman. Het is maar hoe je het bekijkt... Onze brave gids sloofde zich uit over de Dwaze Moeders, maar vermeldde onze 400 'gekken' niet...

Na het fietsen wandelden we nog naar de obilisk aan de Plaza Colon en genoten van de vele marktkraampjes met snuisterijen op het marktje van Recoleta.

Vandaag verlaten we de hoofdstad en beginnen we aan onze tocht door het Zuiden met als eerste stop Ushuaia.

Tot één dezer!

1. Vava:
    11 november 2013
    Un paseo en bicicleta, bailar, bailar...
  2. Walter Maes:
    Hallo Dimitri en Ellen,
    Samen op 't fietske door Buenos Aires, in de week nog al gevaarlijk lees ik. Misschien een opdracht voor fietsorganisaties (ter linker zijde) van hier om daar eens orde op zaken te komen stellen? Jullie hebben toch aan een fluo vestje en fietshelm gedacht? Alvast een leuke verplaatsing naar het zuiden gewenst. Wij kijken weer uit naar een volgend verhaal. X
  3. Sofie & Pierre:
    11 november 2013
    Zo'n fietstocht zou ons ook wel interesseren! Helaas moesten wij dit weekend ploeteren in de eerste modder :-( Leuk om jullie reisverhaal te lezen! Geniet verder van jullie trip!!!! X
  4. Ellen:
    12 november 2013
    @walter een helm hadden we, fluo vestje niet.
    @Pierre en Sofie: jullie zouden in de iets sportievere groep zitten :).
  5. Antje:
    12 november 2013
    Dag Ellentje, amai zeg, amper vertrokken en al zoveel gedaan. Niet moeilijk dat je er een jaar voorbereiding ingestoken hebt. Petje af! Nog héél veel plezier. Doe de groeten aan de pinguïns en de zeeleeuwen, en aan Dimitri natuurlijk...
  6. Ellen:
    12 november 2013
    @Antje, :) we zijn hier allicht maar een keer he. Yep idd straks happy feet bezoeken :)
  7. Frauke en Marleen:
    12 november 2013
    dag peter Dimitri en Ellen, is het daar leuk? Rijden jullie met de auto of met de bus? geef je een kusje aan de pinguins groetjes Frauke <3