Buenos Aires en Rosario ontdekken

24 december 2016 - Rosario, Argentinië

ClaridgePuerto MaderoCasa Rosada

Wandelen in Buenos Aires
22 december

In de National Geographic reisgids vond ik een interessante wandeling 'in de voetsporen van de immigrant'.  Voor we de wandeling aanvatten, gaan we nog even langs bij het 'Claridge hotel'. Het hotel met neo-klassieke en Britse invloeden is ooit lange tijd een thuis- en werkbasis geweest voor een aantal Vlamingen (waaronder Leo Poppe, de latere uitgever van het blad 'De Schakel - El Lazo'), op zoek naar andere en betere oorden. Dimitri wou er reserveren voor het avondeten maar helaas wordt er enkel nog lunch aangeboden. We besluiten dan maar een ijsthee te nemen en Dimitri kiest voor een 'stout'. We snuiven de sfeer op en bewonderen het authentieke interieur van het hotel en restaurant. In haar hoogdagen was dit één van dé hotels in Buenos Aires. Voor wie de voorkeur gaat naar het wat drukkere stadsleven, is Claridge zeker nog een aanrader. Het ligt vlakbij de 'calle Florida' zeg maar de 'Meir' van Buenos Aires, maar binnen is het tussen de houten lambrisering een oase van rust.

Voor Foodies is Buenos Aires een 'must'. Trendy restaurantjes, hippe koffiebars, rustieke cafeetjes, cervezerias, wijnbars, empañaderias, keurige restaurants wisselen mekaar af. Voor elk wat wils dus en prijs/kwaliteit top. Omdat we niet kunnen kiezen, besluiten we om eerst nog een kerkje en het klooster 'Santa Catalina' te bezoeken. In de gaanderijen zien we een bordje met 'menu del dia' staan, er blijkt een soort van mini food hall te zijn, en schuiven mee in de rij aan voor een overheerlijke en goedkope maaltijd. We eten in één van de vele zalen rond het middenplein aan een eenvoudige tafel. De maaltijdenverkoop brengt zaad in het bakje voor het klooster. Dat hebben de kloosterlingen goed gezien!

Voldaan en vol goeie moed beginnen we aan onze wandeling. Het beginpunt is aan het 'hotel de inmigrantes' waar begin jaren '20 de immigranten per boot aanmeerden en enkele dagen konden doorbrengen om een onderkomen en werk te vinden. Het hotel kan nu bezichtigd worden als museum.

We wandelen verder langs Puerto Madero, vroeger een schurkenbuurt, maar nu één van de populairste en hipste wijken van de stad.

Via het verwaarloosde monument van Almirante Brown belanden we bij het Casa Rosada. Enige drukte aan de zijkant van het presidentieel paleis wekt onze aandacht. Komt er dadelijk misschien een minister of een buitenlandse gast buiten? Of de president zelf misschien? Ja, het is 'em! Mijn fototoestel! Te laat. De presidentiële garde groet met de sabel president Macri alvorens hij gezwind in zijn gepantserde wagen springt. De poorten gaan open en een bescheiden konvooi trekt zich op gang en stort zich in het verkeer van Buenos Aires. Beetje vreemd vinden we, want zelfs met begeleiding rijdt zo'n president zich ongetwijfeld vast in het stadsverkeer. Tot blijkt dat zijn verplaatsing maar een paar honderd meter ver was, want enkele minuten later stijgt voor de nabijgelegen prefectura de presidentiële helicopter op, de Argentijnse versie van de Navy One.

We wandelen verder via het Plaza de Mayo naar de binnenstad. Stoppen bij het bekende café Tortoni voor een 'dulce'. We bestellen er twee 'Alfajores' met 'dulce de leche,' een soort van zandkoekje met karamel tussen. Ik ben geen zoetebek, maar deze koekjes zijn overheerlijk. Al moet ik wel toegeven dat mijn vriendin Carolina deze koekjes veel beter kan maken!

Na 12 kilometer in de benen sluiten we onze dag af met een Patagonia 'amber' biertje en een tapasbordje.

****

Monumento Nacional a la banderaHerdenkingsteken ter ere van de Argentijnse vlagVoetbalstadionKerkhof Rosario

Rosario

We halen onze huurwagen op bij de lokale luchthaven. Yeuh een upgrade, het is te zeggen, we krijgen een spiksplinternieuwe Renault Logan, amper 900 km op de teller.

We beginnen aan onze rondreis door het Noordwesten van Argentinië. Onze eerste stop is Rosario, op een 300 km van de hoofdstad, gelegen aan de rivier Paraná.

De autosnelweg is ietwat anders dan bij ons. Het is de normaalste zaak dat er langs de weg in de berm of aan een paralelle weg eet- en fruitkraampjes staan. Je kan dus op de pechstrook stoppen, of de berm overrijden om een 'choripan' te gaan eten of een kilo sinaasappels te kopen (aan de ouders, niet ongerust zijn, wij hebben netjes de afrit genomen :)). Choripan was helaas niet meer voorradig, maar wel Lomopan, varkenvlees tussen een broodje, minstens even heerlijk.

De stad Rosario is een van de grotere steden van Argentinië. Ons hotel ligt aan de oever van de Paraná met een prachtig verzicht op de stad en op de rivier. Een grote tanker ligt voor anker. Rosario heeft een grote haven waar voornamelijk graan wordt verscheept. De oude silo's staan nog overeind tussen de nieuwbouwtorens.

Vandaag besloten we de stad te bezichtigen met de fiets. Hier heerlijk fietsen in de parken langs de oever van de rivier. We stoppen aan het las Malvinas monument (iedere stad heeft een monument voor de slachtoffers van de 'Falkland'-oorlog), gelegen in de schaduw van het prachtige 'Monumento de la Bandera', ontworpen door architect Bustillo (cfr. Bariloche 3 jaar geleden) ter ere van de Argentijnse Vlag die hier in Rosario voor het eerst gehesen werd door generaal Manuel Belgrano in 1812. Generaal Belgrano ligt overigens begraven in de crypte beneden aan het monument. Er zijn van die monumenten waar je kippenvel van krijgt, dit is er zeker eentje. De rust die het uitstraalt, de grootsheid maar toch sereen, de militairen die de wacht houden bij de eeuwige vlam, het heeft wel iets. Normaalgezien kan het museum en de crypte bezocht worden en kan je met een lift naar de top, maar wegens de feestdagen is het gesloten (dus een goede reden om terug te komen).

We fietsen verder en stoppen bij een cafeetje waar we (onze eerste) empañadas eten, huisgemaakt, dat smaakt.

Rosario is overigens de geboorteplaats van voetbalgod Lionel Messi, dus een bezoekje aan zijn eerste voetbalclub 'Newell's Old Boys' hoort er ook bij. De fanshop is open en we glippen het stadion binnen... Dimitri in de zevende hemel na het kopen van een rood-zwart T-truitje in de kleuren van de ploeg.

We stoppen nog bij het kerkhof van Rosario dat minstens even mooi is als het befaamde Recoleta kerkhof in Buenos Aires.

Het weer is vandaag wat minder en voor we volledig uitgeregend zijn, komen we terug aan bij ons hotel. Los van de regen was het een zeer aangename fietstocht.

Tot slot, lieve familie en vrienden, wensen we jullie een heel mooie Kerst, 'Feliz Navidad' xxx

Feliz Navidad

1. Antonella:
    25 december 2016
    Heel mooi! Zalig Kerstfeest, Buon Natale Amici!
  2. Carine:
    Lieve Ellen en Dimitri,
    Heel mooi verhaal en zo sportief jullie?
    Zalige kerst en veel liefs van ons xxx
  3. Mimi:
    25 december 2016
    Weer een prachtig reisverhaal . Goed dat je jullie ons gerustgesteld hebben ivm het rijgedrag van de Argentijnen ;-) maar we hebben alle vertrouwen in Dimitri !!
    Dikke kus en Feliz Navidad también
    MaPa
  4. Vava:
    25 december 2016
    Van wie zou hem dat hebben ? goedkoop eten in een klooster ?
    Ik weet dat we het ooit deden in Griekenland. Zou dat blijven hangen zijn ? Prachtig verhaal. Qua rijgedrag kan Dimitri waarschijnlijk de Argentijnen evenaren maar toch voorzichtig zijn he mannen. Met de voetbalshirt van Messi zal hij waarschijnlijk naar de Lierse gaan zien of geraakt dit in de doos bij 37 andere??
    Ellentje prachtige foto's zenne.
    Zalige Kerst gewenst vanuit een grijs Brasschaat.
  5. Sofie & Pierre:
    Zalig kerstfeest!

Een pluim voor jullie prachtige foto's en boeiende verhalen!
  6. Walter Maes:
    25 december 2016
    Beste Ellen en Dimitri, vooreerst ook voor jullie een vrolijk Kerstfeest.
    "Aan de ouders, niet ongerust zijn" Ook voor ons als vrienden een hele geruststelling. Ellen heeft zoals altijd alles mooi beschreven. Maar wat ik (W) vooral onthoud is "Voor foodies is Buenos Aires een must". ;-)
  7. Monika:
    25 december 2016
    Feliz Navidad !! Buen viaje y DISFRUTAR !!!
  8. Lidwina:
    25 december 2016
    Fijne Kerst voor jullie. Hier in Vlaanderen is vandaag alles grijs en grouw. Het typidche kerstweer van de laatste jaren. Blij dat ik via mijn tablet een stukje mee kan reizen. Volgend jaar wil/moet ik ook weg...Ik zie nog wel. Hartelijk.
  9. Bart:
    26 december 2016
    Kei leuke literatuur met ons glaasje Malbec!
    Btw, jaar kan niet slechter eindigen hier he. Na Bowie nu ook George Michael naar de eeuwige jachtvelden... 'k Ga terug mijn foto met mechen zoeken en posten ;-).
    Geniet er ginder van en de groeten aan Messi.